-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35464 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

چه آياتي از قرآن براي اثبات معاد به توحيد الهي تكيه مي كند؟
قرآن در برخي آيات براي اثبات معاد به توحيد الهي تكيه مي كند؛ يعني خداوند يكتا براي بشر روز بازگشت و حساب معيّن كرده است. او انسان را رها نمي كند. ودر اين باره چنين مي فرمايد: «اللهُ لا إله إلاّ هُو لَيَجمَعنّكم إلي يوم القيمة لا ريب فيه و مَن أصدق مِن الله حَديثاً» نساء/87؛ [خداي يگانه كه هيچ خدايي جز او نيست محقّقاً همه را در روز قيامت كه هيچ شكي در آن نيست گرد مي آورد. اين وعدة خداست و كيست كه در گزارش و خبر راست گوتر از خدا باشد؟]

در اين آيه وحدانيّت خدا دليل بر معاد است، آن گونه كه وجود خدا دليل بر وحدانيّت اوست. پس اصل وجود خدا هم دليل بر وحدانيت اوست و هم دليل بر ضرورت معاد؛ چنان كه فرمود: «شَهِدَ الله أنّه لا إله إلاّ هو و الملئكة و أولوا العلم قائِماً بِالقسط لا إله إلاّ هو العزيز الحكيم» آل عمران/18؛ [خدا به يكتايي خود گواهي مي دهد كه جز ذات اقدس او خدايي نيست و فرشتگان و دانشمندان نيز به يكتايي او گواهند. او نگهبان عدل و درستي است. نيست خدايي جز او كه بركار عالم توانا و به هر چيز داناست.] بنابراين، الوهيّت گواه وحدانيّت اوست؛ يعني خدا بودن با شريك داشتن سازگار نيست؛ زيرا حقيقت نامحدود، براي غير خود جايي نمي گذارد تا انباز و همتاي او در آن جا قرار گيرد. البته تحليل برهان مزبور نيازمند به مبادي تصوري و تصديقي است كه برخي از آنها مطوي است و نيل به آن سهل نيست.

آيه مزبور دلالت داشت كه شما بالضروره و بدون شك در روز قيامت جمع مي شويد. بنابراين، وقوع قيامت ضروري و حتمي است و اين همان سخني است كه به گونه ديگر گفته شده است: «و أنّ السّاعة اتية لا رَيبَ فيها» حج/7؛ يعني تعبير ديگري است از آنچه در منطق آن را «بالضّرورة» گويند و جهت قضيه مزبور «بالامكان» نيست، بلكه «بالضّرورة» است؛ نظير اين كه مي‎گوييم: «الأربعة زوج بالضّرورة» اصطلاحات منطق در قرآن به كار نرفته، ولي مفاد آنها به كار گرفته شده است.

ذيل آية فوق به صدق سخن حق تعالي اشاره دارد كه او راستگوترين گزارشگر و خبر دهنده است و سخن او نيز راست است؛ زيرا كافران سوگند ياد مي كردند كه خدا مردگان را زنده نمي‎كند: «و أقسموا بالله جهد أَيْمانهم لا يبعث الله من يموت» نحل/38 در مقابل منكران معاد، پيامبر اسلام مأمور مي شود كه به پروردگارش سوگند ياد كند كه قيامت قطعاً فرا مي رسد و شما آن را خواهيد ديد: «وقال الّذين كفروا لا تأتينا السّاعة قل بلي و ربّي لتأتَينّكم» سبأ/3 در آيه ديگر مي فرمايد: «زعم الّذين كفروا آن لن يُبعَثوا قل بلي و ربّي لَتُبَعثُنَّ ثم لتُنَبِّؤُنَّ بما عملتم و ذلك علي الله يسير» تغابن/7؛ [كافران گمان كردند كه هرگز پس از مرگ بر انگيخته نمي شوند. اي پيامبر! به آنان بگو به پروردگارم سوگند كه البته برانگيخته مي شويد و سپس به نتيجة كردار خود آگاه مي گرديد و اين كار براي خدا بسيار آسان است.]

بنابراين، خداوند هم خود سوگند يادكرد: «ليجمعنّكم إلي يوم القيمة» نساء/87 و هم به پيامبر(ص) مي فرمايد كه براي آنان سوگند ياد كن. از طرف ديگر در ذيل اين آيه با برهاني نقلي روبرو خواهيم بود؛ يعني برهاني كه حد وسط آن اين است كه خداوند راستگوترين راستگويان «أصدق الصادقين» است.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.